Provádíme pravidelné servisní prohlídky tepelných čerpadel.
Tepelná čerpadla by sice měla být plně bezúdržbová, v praxi tomu tak není. Pravidelný servis by se měl provádět jedenkrát ročně. Nejlepším obdobím pro servis je pak léto, kdy tepelné čerpadlo nepracuje vůbec nebo méně často a je využíváno především k ohřevu vody, nikoli k vytápění. V rámci servisu lze také upravit nastavení tepelného čerpadla podle spotřeby a dalších parametrů, čímž se provoz jednotky zefektivní na další topnou sezónu.
Co u tepelného čerpadla servisovat?
Tepelné čerpadlo se skládá hned z několika částí a všechny by měly projít kontrolou. Není nutné vše rozebírat a čistit, často stačí vizuální kontrola. Pravidelné servisní prohlídky by se měl dočkat systém všech elektrosoučástí (pojistky, stykače, kabeláž) a mechanických částí (ložiska, upevnění čerpadla).
Nesmí se zapomínat především na kontrolu chladícího okruhu – zde by měla být v pořádku všechna těsnění, hledáme především možné úniky chladiva. V případě nedostatečné náplně chladiva nemůže zařízení dosahovat deklarovaných prametrů a provoz takového zařízení bývá neekonomický. Některé typy teplných čerpadel pak mají dokonce předepsány povinné kontroly těsnosti. Tyto kontroly jsou předepsány v intervalech 1x za rok (případně 1x za 6 měsíců) v souladu s nařízením 517/2014. Zařízení s povinými kontrolami má pak zřízenou evidenční knihu. U topného okruhu se v rámci servisní prohlídky kontroluje tlak v okruhu, těsnost, stav a správný tlak v expanzních nádobách, proběhne vyčištění filtru topné vody a v neposlední řadě proběhne kontrola funkčnosti a nastavení regulace.
Proč servisovat tepelné čerpadlo?
Kvalitními servisními prohlídkami a servisem samotným byste měli předejít vážným poškozením kompresoru nebo chladícího okruhu. Kromě toho, že vám díky prohlídkám a servisu vydrží tepelné čerpadlo delší dobu, jsou servisní prohlídky vyžadovány i ze strany výrobců. Ti požadují u svých tepelných čerpadel pravidelný servis, aby bylo možné dodržet z jejich strany záruku.
Komentáře